Remko Wassink | Unica

Remko Wassink

Remko Wassink

Manager bedrijfsbureau & financiën

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. In de hele wereld staat alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en gaat alles ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in IT? Remko Wassink van Unica ICT Solutions vertelt.
 

1. Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan? 
‘Ik heb midden januari gesolliciteerd en net voor de lockdown mijn contract getekend, zodat ik 1 mei bij Unica ICT Solutions kon beginnen. De periode tot 1 mei vond ik een spannende periode. Alle onzekerheid rondom het coronavirus zorgden ervoor dat ik me afvroeg of ik nog steeds op 1 mei aan mijn nieuwe baan kon beginnen. Dit heb ik uiteraard aangekaart bij mijn leidinggevende.’

2. Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf? 
‘Mijn officiële titel is manager bedrijfsbureau en financiën. In die hoedanigheid stuur ik collega’s van inkoop, logistiek, facilitair en de administratie aan. Het doel van mijn functie is om de mensen, processen en systemen binnen deze afdelingen optimaal te laten functioneren. Optimaal wil in dit geval zeggen: zowel goed afgestemd op de behoefte van de klant als in samenhang met de rest van de organisatie.’
 

3. Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent? 
‘Ik word nog steeds ingewerkt😊 Inwerken gebeurt door mijn leidinggevende. Hij heeft een soort van ‘onboarding’ handboek gemaakt, dat we volgen. Tekst en uitleg hierover vindt plaats door een één-op-één overleg (bila) met een structureel karakter, dat doen we op kantoor of via Microsoft Teams. Daarnaast probeer ik live of via Teams zo veel mogelijk mee te kijken met collega’s, hoe zij hun werkzaamheden uitvoeren. Teams is een fijne tool, maar voor het inwerken en meekijken is een één-op-één (met voldoende afstand) toch het meest praktisch heb ik ervaren. Of het inwerken anders is dan ik gewend was? Die vraag is lastig te beantwoorden omdat het zo’n tijd geleden is. Ik heb hiervoor 14 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt en daarvoor was ik ook al geen jobhopper.’ 
 

4. Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst? 
‘Ik ben vanaf dag één veel op kantoor geweest, uiteraard met inachtneming van de corona-maatregelen. Met name vanwege het inwerken en dergelijke. Op kantoor is een minimale bezetting aanwezig, maar er is altijd wel een collega aan wie je iets kan vragen. Als ik in mijn nieuwe functie de eerste maanden volledig vanuit huis had moeten werken, zou ik dit zeer lastig en demotiverend hebben gevonden. Gelukkig heb ik een gezonde mix gevonden.’
 

5. Hoe heb jij je collega’s ontmoet? 
‘De meeste directe collega’s uit mijn team heb ik inmiddels ‘live’ mogen ontmoeten. Ik spreek iedereen in ieder geval via Teams. Van de overige collega’s heb ik het gros nog niet ontmoet.’
 

6. Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen? 
‘Een voordeel kan zijn dat je als nieuweling wellicht niet direct volledig wordt meegesleurd in de waan van de dag.’
 

7. Wat zijn de nadelen? 
‘Je kunt niet inspelen op wat er om je heen gebeurt, zoals je normaal zou doen. Het duurt langer voordat je de mensen, systemen en dus de organisatie leert kennen. Je kunt ook niet inspelen op de houding van iemand, omdat je de betreffende collega veelal niet ziet, je mist voor een deel de emotie.’
 

8. Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan? 
‘Ik ben niet zozeer een echte IT’er, meer een finance-man. Maar los daarvan zou ik bijvoorbeeld net wat vaker Teams gebruiken in plaats van de telefoon of mail voor een vraag, zodat je je collega’s kan zien. Daarnaast zou ik zeggen: probeer zoveel mogelijk invloed uit te oefenen op de zaken waarop je invloed uit kan oefenen en verder moet je de lockdown voorlopig een ‘plekje’ geven en accepteren dat het er is.’