Rembrandt Geutjes | Unica

Rembrandt Geutjes

Rembrandt Geutjes

Dynamics 365 consultant

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. In de hele wereld staat alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en gaat alles ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in IT? Rembrandt Geutjes van Unica ICT Solutions vertelt.
 

1. Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan? 
‘Ik was al voor de lockdown aangenomen. Ik heb eerst een gesprek gehad voor de rol als Dynamics 365 consultant. Dat was een leuk gesprek en tijdens het gesprek heb ik aangegeven dat ik een nieuwe passie heb: testen. We hebben daarom gesproken over een dubbelrol, Dynamics 365 consultant met een specialisme in software testen. Tijdens het tweede gesprek is die rol verder besproken en gekeken of we goed bij elkaar pasten. Ook dat gesprek was heel positief. Na het derde gesprek kreeg ik een aanbieding, die ik maar al te graag heb geaccepteerd.’

2. Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf? 
‘Dynamics 365 consultant met een specialisme in het testen van software. Op dit moment test ik drie dagen in de week. Waarbij ik onze consultants en ontwikkelaars help door wat zij bedacht hebben, te testen. De rest van de week ben ik druk met mijn werkzaamheden als Dynamics 365 consultant.’ 
 

3. Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent? 
‘Dit is de eerste keer dat ik echt ingewerkt wordt in mijn prille carrière, wel kan ik zeggen dat de onboarding bij Unica ICT Solutions me prima bevallen is. Er was een onboardingsdocument voor mij gemaakt, dat in aanmerking komt voor een uitgave bij een uitgever. In dit document stond uitgelegd hoe alles werkt binnen Unica ICT Solutions en een korte beschrijving van toekomstige collega’s. Er zijn kennismakingsgesprekken ingepland en ik mocht direct bij een (interne) klant beginnen. Vervolgens ben ik via Teams ingewerkt. De projectgroep heb ik dan ook nog nooit in het echt gezien.’
 

4. Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst? 
‘Voor nu is het bij drie keer gebleven.’
 

5. Hoe heb jij je collega’s ontmoet? 
‘Tijdens de sollicitatiegesprekken, Microsoft Teams en op het kantoor.’
 

6. Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen? 
‘Ja, na een gewenningsperiode is een gesprek voeren via Teams een moment waarin je binnen een bepaalde tijd je werk gedaan moet krijgen. Iedereen heeft namelijk Teams meeting dagen, waarbij je zoveel mogelijk zaken wil aftikken. Daarnaast is het een groot voordeel dat we minder rijden en dus minder in de file staan..😊.’
 

7. Wat zijn de nadelen? 
‘De eerste keer contact via Teams is een vreemd moment. Het voelt wat onwennig. Het is met Teams heel makkelijk om contact op te nemen met andere collega’s, maar in het ‘echt’ is het toch laagdrempeliger.’
 

8. Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan? 
‘Houd je aan de maatregelen en ga niet op kantoor zitten als het niet echt nodig is.’