Lever toegevoegde waarde aan jouw salesproces | Unica

Lever toegevoegde waarde aan jouw salesproces

Lever toegevoegde waarde aan jouw salesproces

Je (her)kent het vast. De salesfunnel in het CRM-systeem, offertes maken in Word, events zoals seminars in een Excel-bestand en je leads vanuit een externe website of een callcenter. Voor elke nieuwe feature die je toevoegt aan jouw proces heb je weer een apart systeem of methode nodig. Hoewel je juist tijd wilde besparen door die nieuwe feature, kost het je onderaan de streep juist meer tijd. Door ook nog eens in al die verschillende systemen één onderdeeltje van je salesproces vast te leggen creëer je een foutgevoelig landschap en wellicht ook frustratie bij je medewerkers. Of je nog moet starten met het digitaliseren van je processen of al volledig digitaal je salesproces bemant, meerwaarde creëren is altijd mogelijk. Maar hoe zorg je er nou voor dat je jouw salesproces centraliseert zonder je klantproces en daarmee jezelf te verliezen in allerlei apps en systemen?

Als Directeur Business Development en ervaringsdeskundige op het gebied van een datagestuurde salesorganisatie is Dennis van de Burgt nauw betrokken bij de inzet van Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement oplossingen binnen verkoopafdelingen. Hij neemt je mee op weg naar de oplossing: “Je kunt je salesorganisatie pas datagericht (aan)sturen als iedereen dezelfde taal spreekt. Met andere woorden, als je het simpelweg over een lead of opportunity hebt kan de interpretatie voor iedereen anders zijn!”

Krijg (weer) grip op je salesproces

Of je organisatie nu heel groot is of compact, je wilt alle kansen van een mogelijke sales opportunity benutten en klanten aan je binden in plaats van verliezen. Daarnaast wil je je medewerkers niet afremmen in hun werkzaamheden, het bedrijven van sales. Data is key als we het hebben over het vertrouwen winnen én behouden bij (potentiële) klanten. De grootste valkuil is dat je alles meteen wilt aanpakken terwijl je vergeet de organisatie in stapjes mee te nemen en te veranderen. Heel goed natuurlijk dat je de potentie en het gemak ervan inziet, maar in plaats van dat het je proces daarmee zal versnellen zal dit je proces alleen maar vertragen.

In plaats van te denken ‘We gaan over naar Dynamics 365, help!’ stappen wij samen met jou over op het openen van de wereld van mogelijkheden. Maar hoe?

Open de wereld van mogelijkheden

Door alle informatie uit het marketing-, sales- en serviceproces centraal vast te leggen en te ontsluiten met externe systemen creëer je een 360° klantbeeld, waarmee je iedereen in jouw organisatie helpt om jouw klant optimaal te bedienen. Door alle processen binnen jouw salestraject vervolgens zo simpel en klein mogelijk te maken, krijg je structuur en houvast in je salestraject en jouw sales team. Door bijvoorbeeld alle backend-systemen direct met elkaar te laten synchroniseren met Dynamics 365, merkt de rest van de organisatie niks van de overgang. Zo zorg je er op voorhand al voor dat de applicaties elkaar ‘begrijpen’, wordt data automatisch uitgewisseld en voorkom je dat medewerkers ondersneeuwen in het bijwerken van informatie in verschillende systemen. Daarnaast voorkom je ook nog eens handmatige fouten.

Draagvlak als sleutel naar succes

Cruciaal is dat je als personeel allemaal dezelfde taal spreekt, dezelfde definities kent en dezelfde spelregels. Zo borg je het volledige salesproces. Door key users aan te wijzen in alle lagen van de organisatie, zullen zij de ambassadeurs worden en hun enthousiasme overbrengen op de rest van de organisatie. Wanneer willen we klaar zijn? Wat is de planning? Waarom doen we dit? Waarvoor doen we dit? Allemaal vragen die je vooraf beantwoordt wilt hebben om jouw personeel goed mee te kunnen nemen in het volledige proces. Dan ga je de mensen pas echt meenemen! Door draagvlak te creëren bij je medewerkers en ze mee te nemen in de voordelen van het nieuwe werkproces, laat je zien dat zij er juist gemak van gaan hebben als ze gaan werken volgens deze geoptimaliseerde manier. Zij moeten er immers mee gaan werken. Intern draagvlak creëren is daarmee de sleutel naar succes.

Lever nog meer toegevoegde waarde aan jouw business
Nu je je volledige salesproces hebt geborgd, geoptimaliseerd, hebt vereenvoudigd én je medewerkers hebt getraind gaat er een wereld van mogelijkheden voor je open. Stap voor stap kun je nu toevoegingen doen, de systemen nóg meer voor je laten werken. De mogelijkheden zijn eindeloos en in alle smaakjes uit te breiden. Denk aan zelf rapporten creëren, automatische e-mailberichten op een zelf gekozen frequentie laten versturen, marketing automation toevoegen, maar ook alles voor je projecten, klantenservice, field services, noem maar op.

Onze specialisten op het gebied van Dynamics 365 staan graag klaar voor jouw organisatie om (weer) grip krijgen op jouw sales- en/of marketingproces!

dennis-van-de-burgt

Over Dennis van de Burgt

Als Directeur Business Development & Marketing heeft Dennis van de Burgt jarenlange ervaring opgedaan binnen het speelveld van Sales & Marketing en heeft hij daarnaast een bedrijfskundige achtergrond. Deze combinatie biedt de perfecte ingrediënten om de gehele keten te overzien en een digitale transformatie (verandermanagement) binnen een salesorganisatie te realiseren. Dennis kent als geen ander de voordelen van een goed werkende salesmachine en hoe marketing daar een steeds belangrijkere bijdrage aan levert. Hij zet zijn kennis op het gebied van IT-oplossingen als ervaringsdeskundige graag in om organisaties te helpen. Om zo bedrijfsprocessen ondersteunend te laten zijn aan de organisatie.