Kan jouw netwerk het nieuwe hybride werken aan? | Unica

Kan jouw netwerk het nieuwe hybride werken aan?

Kan jouw netwerk het nieuwe hybride werken aan?

Het is maandagmorgen, het begin van een nieuwe week. Een eerste kopje koffie, ontbijten, de kinderen naar school brengen en dan snel naar je thuiswerkplek om alvast in te loggen. Dat duurt namelijk vaak 5 minuten, dat inloggen op de server. Je kijkt welke online meetings er vandaag op de planning staan en met wie en legt alvast een kladje klaar met de laatste aantekeningen. Zag jouw gemiddelde werkdag er ruim een jaar geleden niet heel anders uit? 
 
Misschien ging je met de auto, het openbaar vervoer of met de fiets naar kantoor. Je nam het weekend door met je collega’s rond de koffieautomaat. Keek of er nog post voor je binnen was gekomen en printte de laatste aantekeningen uit voor de vergadering met je team in vergaderruimte 4.
 

Thuiswerken wordt hybride werken 

Waar we eerst dachten dat het verplicht thuiswerken een paar weken of hooguit enkele maanden zou duren, is het advies na ruim een jaar nog steeds om zo veel mogelijk thuis te werken. We raken er onderhand aan gewend, het heeft ook zo zijn voordelen. Je bespaart tijd door minder te reizen en korter te vergaderen, je kunt geconcentreerder werken thuis en de werk-privé balans wordt ook beter. Kortom: na deze coronacrisis is de kans heel groot dat zowel werkgevers als werknemers kiezen voor een hybride manier van werken. Geconcentreerd werken doen we thuis en voor overleg in inspiratie gaan we naar kantoor.
 

Quick and dirty  

Aan het begin van de coronapandemie hebben veel organisaties het thuiswerken met snelle ad hoc oplossingen mogelijk gemaakt. Er was geen tijd om heel lang na te denken over structurele verbeteringen van het bedrijfsnetwerk of de (on)veiligheid van het thuiswerken. Medewerkers kregen een laptop en een spoedcursus Microsoft Teams, want dat moest opeens veel intensiever gebruikt worden dan daarvoor om te vergaderen, samen te werken en bestanden te delen. Nu we weten dat we voorlopig nog niet volledig op kantoor kunnen werken en dat misschien ook wel nooit meer gaan doen, is het tijd voor meer structurele maatregelen.
 

Twee vragen 

De belangrijkste vragen die jij jezelf als IT-verantwoordelijke zou moeten stellen: ‘Zijn de ad hoc genomen maatregelen om vanuit huis te kunnen werken, veilig en beheersbaar? En ‘Kunnen mijn collega’s thuis net zo makkelijk werken als op kantoor?’ Is het antwoord op een van deze of beide vragen ‘nee’, dat is het tijd om je netwerk aan te pakken.
 

Vroeger en nu 

Wat ruim een jaar geleden nog prima werkte, is namelijk nu niet meer voldoende. Toen was je als IT-afdeling vlakbij om te ondersteunen en de bekabeling en switches waren prima op orde. Thuis is dat een ander verhaal. Wat kun je doen als de verbinding steeds wegvalt? Zijn alle computers van collega's zo langzaam? Kun je altijd en overal inloggen? Hoe is de wifi-verbinding op zolder? Wat als ik geen vaste verbinding thuis heb? Kan ik als IT-afdeling mijn collega's ondersteunen en net zo helpen als dat ik dat op kantoor kon? Heb ik als IT-verantwoordelijke zicht op wat er gebeurt en is alles veilig? Zo maar wat vragen waarop we in deze whitepaper antwoord geven.
 

Data als water uit de kraan 

Het uiteindelijke doel is om minder netwerkafhankelijk te zijn. Gewoon veilig en snel werken, data moet geregeld zijn als water uit de kraan. Werken kan ook prima op een niet-beheerde omgeving door je organisatie. Bij de McDonalds, thuis, in de trein of op een andere locatie. Internet is internet, het mag niet uitmaken. Jij wil overal kunnen werken. Dat maakt dat een bedrijfsnetwerk geen besloten systeem meer is!   

Kortom: neem afscheid van je ad hoc maatregelen en kies voor structurele veilige maatregelen om ook toekomstbestendig je business te kunnen voortzetten.

 

Vraag hier een netwerkscan aan

 

HPE Aruba Networks