Connectivity engineer
Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. In de hele wereld staat alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en gaat alles ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in IT? Justin Bulters van Unica ICT Solutions vertelt.
1. Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan?
‘Mijn eerste gesprek bij Unica was net voor de coronamaatregelen, dit gesprek was dus nog ‘gewoon’ op kantoor. Het tweede gesprek was net na de coronamaatregelen, dus dat hebben we virtueel gevoerd. Het was voor ons allemaal erg nieuw en onwennig, maar na even wennen aan deze situatie ging het eigenlijk prima.’
2. Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf?
‘In de functie van connectivity engineer bij Unica ICT Solutions, zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de complexe netwerken bij zowel onze klanten als in onze eigen datacentra ongehinderd blijven werken.’
3. Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent?
‘Ik ben één dag op kantoor geweest om mijn telefoon en laptop op te halen en de rest is allemaal vanuit huis gedaan. Hierbij is er veel gebruik gemaakt van Microsoft Teams, zodat ik bij vragen altijd bij een collega terecht kon.’
4. Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst?
‘Nee op dit moment ben ik nog niet op kantoor geweest om echt te werken.’
5. Hoe heb jij je collega’s ontmoet?
‘Elke dag hebben wij met ons team een virtuele stand-up, waarbij in 15 minuten kort de dag wordt besproken, nieuwtjes uitgewisseld en overlegd met collega’s over problemen. Tijdens zo’n stand-up ben ik ook voorgesteld. Ik heb mijn collega’s dus enkel nog op een beeldscherm gezien en nog niet in het echt.’
6. Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen?
‘Met deze manier van inwerken wordt er erg veel zelfstandigheid van je verwacht. Je zit niet met collega’s op hetzelfde kantoor dus ‘even’ een vraag stellen kan niet, de drempel is hoger omdat ze niet fysiek in de buurt zijn. Ik zag het als inwerken in sneltreinvaart.’
7. Wat zijn de nadelen?
‘Zoals gezegd is er een hogere drempel om je collega’s wat te vragen. Dit vraagt een kleine aanpassing in je gedachtegang, maar zodra je hier overheen bent is het ‘normaal’.’
8. Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan?
‘In het begin is het spannend, maar naarmate de dagen voorbij gaan wordt ook deze virtuele manier van samenwerken erg vertrouwd.’