In de snel veranderende wereld van technologie spelen business applications een cruciale rol in het verbeteren van bedrijfsprocessen en het verhogen van de efficiëntie. Dit nieuwe jaar zien we een aantal mooie trends en innovaties die de manier waarop bedrijven opereren drastisch zullen veranderen. Onlangs had collega Arjen, directeur Business Applications bij Unica ICT Solutions, het voorrecht om deel te nemen aan een exclusieve Executive Briefing Conference in Seattle, georganiseerd door onze partner Microsoft. Hier kregen we een sneak preview van de nieuwste ontwikkelingen en strategieën die Microsoft voor ogen heeft. Arjen neemt je mee in een vooruitblik op 2025 op het gebied van Business Applications.

Dynamics 365 Sales en Service
Microsoft heeft inmiddels een sterke concurrentiepositie opgebouwd met Dynamics op het gebied van Sales en Service, helemaal door de toevoeging van haar AI-assistent Copilot. Dit zal voor organisaties een enorme verbetering in efficiëntie en effectiviteit betekenen. Zo helpt Copilot jouw verkopers bij het kwalificeren van leads en het opstellen van verkoopkansen, wat resulteert in een betere focus en hogere succespercentages. Voor serviceorganisaties biedt Dynamics 365 Service daarnaast met Copilot ook een krachtige oplossing. Zo helpt de assistent servicemedewerkers bij het snel en nauwkeurig beantwoorden van klantvragen op basis van eerdere cases, en kan het als chatbot zelfs klanten te woord staan. Maar het geeft ook ondersteuning bij het vinden van de beste oplossingen voor problemen, eveneens op basis van eerdere casussen. Ook kan het vergelijkbare casussen analyseren om de beste aanpak voor die specifieke klant te bepalen. Dit leidt tot snellere en nauwkeurigere service en helpt je om de klanttevredenheid aanzienlijk te verhogen.
Low Code
Low Code is een ander belangrijk focusgebied. Microsoft richt zich op het bieden van low-code oplossingen die bedrijven in staat stellen om snel en efficiënt applicaties te ontwikkelen. Zonder diepgaande programmeerkennis. Power Apps en Power Automate zijn hierin cruciale onderdelen. Met Power Apps kunnen gebruikers eenvoudig gegevens invoeren en processen automatiseren, terwijl Power Automate zorgt voor de integratie en automatisering van workflows.
Maar wat hier écht spannend is, is de mogelijkheid om Copilot te gebruiken. Stel je eens voor dat je een applicatie kunt bouwen door simpelweg tegen Copilot te praten en je wensen uit te spreken! Copilot kan vervolgens, op basis van jouw wensen, de benodigde stappen uitvoeren en de applicatie voor je bouwen. Wil je de applicatie verder verbeteren? Verfijn dan gewoon de opdracht die je Copilot hebt gegeven. Dit opent de deur naar ongekende efficiëntie en innovatie.

Copilot: De toekomst van AI in Business Applications
Waar Microsofts AI-assistent Copilot is ontworpen om de productiviteit te verhogen en de werkdruk te verlagen, zal het in 2025 een integraal onderdeel zijn van veel bedrijfsprocessen. Het kan je niet alleen helpen bij het opstellen van e-mailberichten en documenten, maar ook bij het nemen van beslissingen op basis van data-analyse. In de breedte gaat het dus over persoonlijke effectiviteit en het slimmer omgaan met je tijd. Winst is dus eigenlijk altijd tijd.
Binnen het palet van Business Applications zit dat toch iets anders in elkaar en gaat het echt om de waarde die het oplevert. Gebruik je Customer Service en je zet daar Copilot bij in, dan gaat het je effectiever maken en kun je betere service leveren. Maar wanneer je het bijvoorbeeld toevoegt aan je financiële applicaties, gaat het je ook allerlei extra zaken opleveren. Het zal je helpen om risico’s te mijden door sneller de prioriteit op de juiste zaken te leggen, tijdiger te acteren en verbindingen sneller te zien.
Van lead tot order met assistentie van Copilot
Voeg je het toe aan je salesproces, dan helpt Copilot je om eerder te zien of de verkoopkans waar je met een klant over in gesprek bent wel tot een succes zal leiden. Naast dat je die afweging zelf natuurlijk ook maakt, kun je met assistentie van Copilot de slagingskans (van lead tot order) nog beter inschatten. Zo kun jij je veel beter focussen op de juiste zaken. En dat op basis van alle data rondom die klant. Een bewezen effectieve toevoeging aan jouw bedrijfsproces die je niet alleen kwantitatieve winst oplevert (tijd) maar ook kwalitatieve (bedrijf, imago, product, klant en opdrachtwaarde). Soms ben je te lang effort aan het steken in een klantproject waar beide partijen eigenlijk niet zo gelukkig van worden. Waar dus echt niet elke order valt, hoe mooi is het als je dat vooraf al kunt inschatten met hulp van Copilot.
Ook binnen je serviceproces is die kwalitatieve assistentie heel waardevol. Copilot loopt door je cases heen en voorziet jou van advies als er een case te lang open staat en eenvoudig op te lossen is. Dat gebeurt op basis van vergelijkbare cases die je bijvoorbeeld eerder al vrij snel hebt afgehandeld. Dat extra stapje met Copilot levert je als organisatie zo tevreden klanten op. Tevredenheid is niet kwantitatief maar je bent zeker dat het je wat oplevert.
Uitbreiden met Copilot Studio
Dát is waar Copilot jou op het gebied van business applications bij helpt. Begin daar maar eerst mee is altijd mijn advies aan klanten, je krijgt het er tenslotte bij als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Dynamics Sales, Service en Field Service. Maar wil je het daarna nog een slag gaver en nog specifieker maken voor jouw business? Dan kun je gebruik maken van Copilot Studio en het nog verder uitbreiden. Leg die accenten hoe je het zelf het liefste wilt hebben en waar je zelf effectiever mee kunt worden als organisatie. Dan heb je echt een oplossing waar niks tegenop kan. Haal ons erbij, laat het ons inrichten en wij helpen je die plekken te vinden waar valt extra winst te behalen valt.

Agents
Waar Copilot als taalmodel over tekst gaat (denk aan het opstellen van een e-mailbericht of het invullen van een verkoopkans), zijn Agents automatische processen die op de achtergrond draaien. Die Agents gaan jou helpen bij het vereenvoudigen van simpel werk. Het inrichten daarvan is weer een volwassenheidsniveau verder.
Je bent met Copilot begonnen, hebt daar effectiviteit mee gebracht en wilt vervolgens Agents inzetten om nog meer tijdwinst te boeken. Processen automatiseren, vragen van een klant al automatisch laten beantwoorden, automatisch escaleren als iets fout gaat, automatisch je klant bij het verstrijken van de betalingstermijn een bericht sturen. Er gaat een wereld aan mogelijkheden voor je open.
Het benutten van innovatie
Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is ‘Waar wil ik echt in innoveren?’. Stop je daar nu al tijd en effort in, dan kun je daar als organisatie ook echt koploper en concurrerender van worden. Maar ook het verlichten van werkdruk, die bij veel organisaties door bijvoorbeeld personeelstekorten al erg hoog ligt. Hoe fantastisch is het als we die werkdruk bij medewerkers kunnen verlichten met innovatie.
De toekomst van Business Applications ziet er veelbelovend uit. Met de integratie van AI, low-code oplossingen en de voortdurende focus op klantgerichtheid, staan we aan de vooravond van een revolutie in de manier waarop we werken. Microsoft loopt voorop in deze ontwikkelingen en biedt ons de tools en technologieën om onze organisaties naar een hoger niveau te tillen.
