Sinds 2017 zijn de Sint Maartenskliniek in Nijmegen en Unica Building Services samen gaan werken om het legionellabeheer van de kliniek te professionaliseren. In vier jaar tijd is dit ontwikkeld tot een partnerschap waar snel schakelen, hoge kwaliteit en transparantie naar elkaar toe centraal staan.
Alexander van Dreumel, lid van de technische dienst van de Sint Maartenskliniek en verantwoordelijk voor de watertechniek in het gebouw: "In 2017 hebben de experts op gebied van legionellabeheer van Unica een risico analyse uitgevoerd en een beheersplan opgesteld. Sindsdien zijn de Sint Maartenskliniek en Unica een partnership voor het volledige legionellabeheer aangegaan."
Jelle van Tilburg, leidinggevend monteur bij Unica Building Services vult aan: "Dat klopt. Wij zorgen ervoor dat het wettelijk onderhoud uitgevoerd wordt, zoals de controle van de terugstroombeveiligingen. Daarnaast nemen wij ook de uitvoer van de beheerstaken op ons. Dat betekent dat wij er ook voor zorgen dat bijvoorbeeld spoelrondes en temperatuurmetingen gedaan worden. We leggen dit ook allemaal direct vast in onze digitale tooling. Zo is de administratie van het legionellabeheer altijd inzichtelijk, want zowel de beheersplannen als de rapportage van de uitvoering zijn hierin vastgelegd."
Alexander: “We hebben dankzij deze digitale manier van werken het legionellabeheer sterk kunnen professionaliseren. Het is nu structureel inzichtelijk wat de stand van zaken is. Hier krijg ik ook maandelijks rapportages over en als ik wil kan ik zelf real time mee kijken in de tooling die Unica gebruikt. De waarde van dit inzicht wordt versterkt doordat we snel kunnen schakelen met Unica. Wanneer wij bepaalde ruimten in ons gebouw bijvoorbeeld tijdelijk niet of anders gebruiken, neemt Unica dit direct over in de legionella beheerstaken. Dat snelle schakelen kan Unica heel goed. Ook bij calamiteiten kunnen we erop rekenen dat Unica er staat.”
Dat dit wederzijds is bevestigt Hinco van Omme, de beheertechnicus van Unica op de locatie: “Om legionellabeheer goed uit te voeren, moet snel schakelen beide kanten op gaan. Wanneer wij in de uitvoering constateren dat er actie nodig is, kunnen we erop rekenen dat het team van Alexander snel reageert zodat wij kunnen acteren. Dat helpt ons weer om het legionellabeheer goed te borgen.”
Alexander: “Dat partnership is erg belangrijk. De vaste aanspreekpunten van Unica en de gezamenlijke manier van werken geven ons de grip die nodig is voor professioneel legionellabeheer en om te voldoen aan de wetgeving. Daarbij is het prettig dat we toegang hebben tot extra specialisme op gebied van legionellabeheer, omdat Unica deze zelf in huis heeft.”