Als marktleider in de bouw van kunstmestfabrieken is Stamicarbon wereldwijd actief. De organisatie treedt daarin op als de architect van fabrieken waarmee urea (kunstmestkorrels) geproduceerd kan worden. Stamicarbon is daarin dé kennishouder; met inmiddels meer dan 75 jaar ervaring zetten medewerkers hun expertise over de hele wereld in. En dat die expertise veelomvattend en groot is, mag met zoveel jaren Stamicarbon duidelijk zijn.
Dynamics als onderdeel van dagelijkse werkzaamheden
Het vermogen om te concurreren en uit te blinken; de mens staat daarin volop centraal bij Stamicarbon. Met ruim 250 medewerkers heeft iedereen een eigen specialisme. Zo is binnen het team (IT) Information Management Kiki Pappers als Functional Application Manager verantwoordelijk voor de volledige Dynamics-omgeving. “We gebruiken dagelijks meerdere apps van het Dynamics-platform, dus het is belangrijk om daar de nodige expertise voor in huis te hebben. Binnen ons team vervullen we allemaal ons eigen specialisme van het Microsoft-platform. Eén collega heeft bijvoorbeeld het specialisme ‘SharePoint’, ik die van ‘Dynamics’ en een andere collega ‘Power Automate en Power BI’. Zo splitsen we het een beetje op en maakt dat we ook goed kunnen samenwerken en elkaar perfect aanvullen”, vertelt ze enthousiast. In de vijf jaar die ze er werkt heeft ze de organisatie vanuit diverse functies goed leren kennen, waardoor ze haar kennis van de organisatie perfect kan benutten in haar functie.
Steeds verder digitaliseren in één systeem
Vooral de salesafdeling maakt veel gebruik van Dynamics, vanzelfsprekend ook de module van Dynamics die als eerste geïmplementeerd is binnen de organisatie. Pappers praat enthousiast verder: “Daar voegen we steeds meer aan toe als we dat het beste binnen Dynamics kunnen onderbrengen. We willen steeds meer processen digitaliseren én natuurlijk het liefste één systeem creëren waar collega’s naartoe kunnen gaan om al hun informatie te vinden. De meeste afdelingen zullen uiteindelijk wel aan bod komen binnen Dynamics.” En dat juist dát haar werk uitdagend en leuk maakt kan ze niet meer dan beamen. “Vaak als je vertelt dat je in de IT werkt denken mensen dat je de hele dag laptops in elkaar moet zetten. Maar dat is absoluut niet zo, IT is zo veelomvattend. Het is sociaal, je komt met heel veel mensen in contact en bekijkt samen met hen hoe we met IT processen kunnen optimaliseren en digitaliseren. Het is heel gaaf om ze daar vanuit mijn afdeling mee te kunnen helpen.”
Waar Stamicarbon dus veel kennis in haar organisatie beschikbaar heeft, beschikt de organisatie ook over heel veel data. Waar ze wereldwijd opereren, is het cruciaal dat collega’s op iedere plek ter wereld ook de beschikking hebben over de benodigde data. “IT is daarmee ook gewoon heel belangrijk voor onze organisatie. Onze marketingafdeling gebruikt bijvoorbeeld al een hele tijd Dynamics Customer Insights via Unica ICT Solutions (red. voorheen Dynamics Marketing). Daarbij ook met ondersteuning van de Dynamics-specialisten van Unica, waarvoor ook een service agreement werd afgesloten,” aldus Kiki. Zo kan de marketeer van Stamicarbon altijd terecht met vragen of aanpassingen aan het platform en kan de adviserende rol van de specialisten geraadpleegd worden. Daarbij blijven de specialisten van Unica continu in gesprek met de mensen van Stamicarbon, om zo continu bij te kunnen springen in waar de uitdagingen liggen en waar ze verder kunnen innoveren.
Er is altijd wel iemand
“In de overgang van het vertrek van mijn collega die het hele Dynamics-traject heeft geleidt met Unica, kon ik zo altijd terugvallen op hun specialisten. Die back-up was voor mij heel erg fijn, want zo had ik altijd een externe ‘collega’ die me voort kan helpen. Er is altijd wel iemand van mijn directe contacten bij Unica ICT Solutions die me snel van een reactie kan voorzien als ik een vraag heb, iedereen is behulpzaam en begripvol. Maar ook zijn de specialisten van Unica een goede leermeester, waar ik onderdelen nog moest leren legden zij het me altijd netjes uit hoe ik bepaalde dingen moest doen. Ik heb daar veel aan gehad, zo’n samenwerking is ontzettend fijn”, verwoordt Pappers.
Dagelijks wordt er door de medewerkers van Stamicarbon met de Dynamics-apps Customer Insights, Sales, Project Operations, Fieldservice en Customer Service gewerkt. En dat bevalt goed zegt de Functional Application Manager. “Als je niet dagelijks met Dynamics werkt is het misschien niet het meest makkelijke systeem, het is veel klikwerk en je moet even goed weten wat waar zit. Maar als je het een beetje onder de knie hebt is het heel erg fijn als je alles binnen één platform kunt, waarbij alle Dynamics-apps naadloos geïntegreerd kunnen worden. Als we zaken nieuw introduceren binnen onze organisatie, denk bijvoorbeeld aan Dynamics, Teams, SharePoint, dan geef ik samen met mijn collega trainingen voor alle medewerkers die ermee gaan werken. Zo kunnen we iedereen meenemen in de nieuwe manier van werken en helpt het bij het adoptieproces. Die trainingen zijn een cruciaal onderdeel, omdat collega’s vaak al jaren gewend zijn om op een bepaalde manier te werken. Als dat ‘ineens’ anders moet dan kan dat niet zonder goede, herhalende uitleg. Onze uitleg wordt dan ook erg gewaardeerd.”
Nieuw Dynamics-project
Voor het digitaliseren van de planningstool binnen de afdeling ‘Inspection’ is er onlangs samen met Unica ICT Solutions een nieuw project opgestart. “Waar we natuurlijk nieuwe fabrieken bouwen, moeten de fabrieken die al enige tijd meegaan ook eens in de zoveel tijd gecontroleerd worden. Dat wordt uitgevoerd door een team van inspecteurs die daarvoor over de hele wereld reizen. De planning daarvoor wordt allemaal verzorgd door onze planner, deze zorgt ervoor dat de juiste inspector op het juiste moment op de juiste plek is. Waar zij daarvoor werkte met Microsoft Excel, liep ze er tegenaan dat dat niet meer optimaal werkte. Daarnaast kreeg ze via heel veel kanalen verzoeken, vragen en updates van de inspecteurs. Het bedenken van een manier waarbij er één ingang is om haar te contacten was voor haar dan ook heel belangrijk, zodat ze alles op één centrale plek kan uitvoeren.”
De mensen van Unica als verlengde van de organisatie
Om haar te helpen, ging Kiki Pappers met haar team op zoek naar een geschikte tool die haar daarbij kan helpen. Dat project is daarom samen met de specialisten van Unica opgestart. Kiki legt uit: “De tool is inmiddels up-and-running en mijn collega die de resourceplanning uitvoert werkt ermee. Dat kost nog wel wat tijd, omdat de stap van Excel naar Dynamics natuurlijk wel groot is. Hoewel het technisch allemaal goed werkt en is ingericht door Unica, ondersteunen we deze afdeling nog wel in de nieuwe manier van werken en helpen we ze daarmee op gang. En als we daarbij ondersteuning nodig hebben van Unica, dan kunnen we ze ook contacten. We kunnen echt op ze bouwen en zien de mensen van Unica als een verlengde van onze organisatie.”
Toegevoegde waarde van Dynamics in toekomstvisie
Waar Stamicarbon steeds meer Dynamics-bedrijfsapplicaties uitrolt en haar processen digitaliseert op het Microsoft platform, is de organisatie in staat om snel nieuwe veranderingen, innovaties en optimalisaties door te voeren. Maar ook worden data en AI optimaal benut, twee onderwerpen die steeds meer bij elkaar komen. Doordat de organisatie een duidelijke visie heeft op digitalisering met behulp van Microsoft, is Stamicarbon in staat om optimaal te profiteren van de nieuwste ontwikkelingen. Zo is de sales-app van Dynamics ontzettend belangrijk. Dit om bijvoorbeeld te weten wat eraan komt, wat ze verkopen en wat de producten zijn die veel verkocht worden. Vanuit de salesmodule maakt de salesafdeling daarvoor ook gebruik van Microsoft PowerBI, waar de volledige reporting uit kan worden gehaald.
Zo is er op ieder moment van de dag inzicht in wat er loopt, wat er in de afgelopen maanden verkocht is, wat ze in de komende maanden nog denken te verkopen. Maar ook wordt het gebruikt wanneer er reports gestuurd moeten worden naar ons moederbedrijf. “Onze salesafdeling steunt dan ook erg op Dynamics Sales en de app staat echt centraal in onze business.” Daarnaast gebruikt de marketingafdeling ook dagelijks Dynamics Customer Insights voor diverse zaken. “Denk aan het versturen van e-mailberichten en als eventtool bij het organiseren van ons vierjaarlijkse symposium. Dynamics is ook gekoppeld aan onze website, waardoor bezoekers die formulieren invullen ook automatisch in Dynamics komen te staan.”
Ook voor de toekomst blijft digitalisering dus een belangrijk speerpunt”, besluit Pappers. Maar dat is niet het enige speerpunt. Stamicarbon legt inmiddels geruime tijd de focus op groen en het leveren van een bijdrage aan een duurzamere toekomst. Met Stami Green Ammonia zetten ze daar dan ook vol op in. Alles met als doel om haar baanbrekende visie uit te dragen en te voeren; de wereld in staat te stellen zichzelf te voeden en de kwaliteit van leven te verbeteren.
Ook de wereld van logische processen openen?
Microsoft heeft voor organisaties als zakelijk applicatieplatform enorm veel te bieden. Niet alleen als losstaande oplossingen, maar ook als gebundeld platform. Van projectmanagement, werkstromen, toeleveringsketen- en hrm-processen tot aan klanttevredenheid, sales, marketing en financiën. Dynamics 365 opent voor jouw organisatie een wereld aan mogelijkheden. Onze kennis omhelst het volledige palet van Dynamics 365-oplossingen, met specialisten op ieder onderdeel.
Ben je, net als Stamicarbon destijds, op zoek naar een oplossing op het gebied van één van onderstaande onderdelen? Onze Dynamics-specialisten helpen je graag om met hun expertise én Microsoft Dynamics 365 de wereld van logische processen te openen.