Als klant écht gezien | Unica

Als klant écht gezien

Als klant écht gezien


Midden in het Gelderse Epe staat het bestuursgebouw van WZU Veluwe. Een authentieke villa siert het uitzicht vanaf de weg. Erachter een moderne aanbouw. Die vloeiende combinatie van oud en nieuw toont ook het beleid van de zorgorganisatie.

“Het is een prachtig pand”, beaamt Wim Martens, bestuurder bij WZU Veluwe. “Maar ons echte paradepaardje is het gloednieuwe woonzorgcentrum De Bunterhoek in Nunspeet. Vlak voor Kerst is het opgeleverd. Zes weken eerder dan de geraamde bouwplanning. Een unicum maar tekenend voor de goede samenwerking tussen Unica en Prins Bouw.”
 

Wim Martens, bestuurder bij WZU Veluwe

WZU Veluwe is een protestantschristelijke zorgorganisatie en nauw verweven met de plaatsen waarin de organisatie gevestigd is. “Vanuit vijf woonzorgcentra leveren we thuiszorg, dagbesteding en intramurale zorg”, vertelt Wim. “We waren een traditionele zorgorganisatie maar maken de omslag naar verpleegzorg met behandeling. Onze cliënten komen op steeds hogere leeftijd bij ons. Waar je vroeger met 65 jaar je intrek nam in een bejaardenhuis komen mensen nu als het thuis echt niet meer gaat. Dat gaat vaak gepaard met een zwaardere zorgbehoefte.”
 

Dynamisch
“De ouderenzorg niet sexy? Dat beeld had ik zelf ook”, geeft Wim ruiterlijk toe. “Maar het is juist een hele dynamische wereld. De zorgvraag verandert, stelt andere eisen aan de deskundigheid van onze mensen, onze woonzorgcentra en de inrichting van de organisatie. We zijn continu in beweging en er verandert veel. Toch blijven we heel dichtbij onszelf. Onze visie is gestoeld op onze protestantschristelijke identiteit. Die identiteit was er wel, maar we opereerden onvoldoende vanuit die waarden. Dat doen we sinds een paar jaar wel heel duidelijk en die verscherpte visie geeft richting aan onze organisatie en ook aan met wie we samenwerken.” 

Slimste
“Het gebouw in Nunspeet was ruim vijftig jaar oud. We konden er niet meer de zorg leveren die we willen leveren. In De Bunterhoek maken we onderscheid in somatiek en psychogeriatrische zorg. Dat deden we eerder niet. Er zijn 52 ruime en lichte ‘wonen met zorg’ appartementen voor cliënten met lichamelijke beperkingen. Daarnaast bieden we voor 62 cliënten met dementie huisvesting in vijf kleinschalige woongroepen. Met de toepassing van de slimste domotica-toepassingen creëren we een open sfeer die aan alle veiligheidsaspecten voor onze bewoners voldoet.”

“Unica tekende voor alle E- en W-installaties van het gebouw. En met Unica ICT Solutions gingen we aan de slag met een groot ICT-project in de hele organisatie. Als je een bouwproject uitvoert met de omvang zoals wij in Nunspeet hebben gedaan dan is het belangrijk dat alle partijen van elkaar weten waarmee ze bezig zijn. Het vraagt om een hele goede coördinatie. En dat is vlekkeloos verlopen. Ook het ICT-project was een omvangrijke klus die Unica probleemloos heeft uitgevoerd. We zitten nu voor 98% in de cloud, zijn versneld overgestapt naar Office 365 en hebben afscheid genomen van de Citrix-omgeving. Unica haalde zelfs proactief onze systemen offline na signalen van een beveiligingslek en voorkwam daarmee een mogelijke hack.”

WZU-medewerkers krijgen uitleg over de nieuwe online omgeving.

Wim is ook blij met de persoonlijke omgang die hij met Unica heeft ervaren. “Unica is een grote speler in verhouding tot onze organisatie, maar we voelen ons op ooghoogte en als klant écht gezien."