Rotterdam Ahoy vierde in 2021 haar vijftigjarig jubileum. De evenementenaccommodatie in Rotterdam is in bijna vijf decennia sterk gegroeid en geprofessionaliseerd. Ook hebben de beurzen, evenementen en concerten onder invloed van technologie een veel hoger entertainmentgehalte gekregen.
Sinds Jolanda Jansen in 2004 directeur werd bij Rotterdam Ahoy is er veel veranderd. “Vroeger moesten we bij wijze van spreken ’s zomers een deur openzetten als het binnen te warm werd en stookten we ons ’s winters een ongeluk. Tegenwoordig staat verduurzaming hoog op de agenda en hebben we een gebouwbeheersysteem met geautomatiseerde klimaatbeheersing. Daarmee is het binnen altijd aangenaam, zelfs op dagen dat we ruim 27.000 bezoekers ontvangen. Klimaat, beveiliging, kassasystemen bij de winkels en bars, en online marketing: we kunnen niet meer om technologie heen.”
Entertainment
Ook bij het organiseren van evenementen heeft technologie de afgelopen jaren een veel prominentere rol ingenomen. “Begin dit jaar hadden we elf shows van ‘De Vrienden van Amstel LIVE’. Daarvoor is een podium gebouwd, dat om het publiek heen kon bewegen. Dankzij driehonderd sensoren was deze catwalk op afstand bestuurbaar. Dat was vijf jaar geleden nog ondenkbaar”, vertelt Jolanda. “Bij het ABN AMRO World Tennis Tournament is de traditionele houten boarding rond het centre court vervangen door interactieve led-boarding. Beeld en geluidseffecten maken duidelijk dat een speler een ace heeft geslagen."
"Verder kunnen toeschouwers buiten de zaal op grote schermen de herhaling van een punt bekijken. Met onze Whatsapp-service houden we bezoekers op de hoogte van last minute programmawijzigingen. Je ziet dat technologie op steeds creatievere manieren wordt toegepast om mensen te verrassen. Het entertainmentgehalte neemt toe, alles wordt steeds meer een show.”
Live ontmoetingen
Tussen 1971 en nu mag dan een technologische wereld van verschil zitten, volgens Jolanda is er één ding wat bij Ahoy altijd hetzelfde blijft. “Vijftien jaar geleden dachten veel mensen dat het internet vakbeurzen en congressen overbodig zou maken. Alle informatie was immers online te vinden. Deze mensen hebben ongelijk gekregen: onze vakbeurzen bloeien als nooit tevoren. We hebben blijkbaar toch de behoefte om mensen live ontmoeten en aan relaties te bouwen. Iemand een aansprekend verhaal zien en horen vertellen doet veel meer met je dan online een artikel lezen."
"Het gaat uiteindelijk om de mensen. Dat geldt ook voor onze business, die draait om het servicen van onze bezoekers. Natuurlijk heb je techniek nodig om zaken vlot en efficiënt te laten verlopen. Maar als je naar een concert in Ahoy gaat en je toegangskaart wordt bij de ingang gescand, wat blijft je dan bij? De scanner of de vriendelijke gastvrouw die je even in de ogen kijkt en een prettige avond wenst?”
Ahoy en Unica
Rotterdam Ahoy werkt al sinds 2003 samen met Unica. “Unica verzorgt al vele jaren het beheer en onderhoud van onze technische installaties. Ook heeft Unica meegewerkt aan de grootschalige renovatie van de Ahoy Arena tussen 2009 en 2011. De band tussen Ahoy en Unica is goed en sterk”, zegt Jolanda. “Ik vind het mooi om te zien dat Unica heel enthousiast en betrokken is bij alles wat hier gebeurt. Ze denken echt met ons mee. Het leukste vind ik dat zij Ahoy als showcase gebruiken voor hun relaties. Er zijn altijd wel een paar Unica-medewerkers aanwezig bij onze evenementen. Dat geeft aan dat zij ook trots zijn op Ahoy.”
Dit artikel werd gepubliceerd in ons relatiemagazine CommUNICAtie (voorjaar 2019).