Druk op de ketel bij datacenter VodafoneZiggo | Unica

Druk op de ketel bij datacenter VodafoneZiggo

Druk op de ketel bij datacenter VodafoneZiggo

In een periode van zes maanden realiseerde Unica Datacenters een nieuwe datazaal voor één van de belangrijkste datacenters van VodafoneZiggo. Zelfs voor de telecomgigant was deze doorlooptijd een beetje wennen, maar met de toenemende en onvoorspelbare capaciteitsvraag aan netwerkverkeer is snel handelen geboden. “Zorgvuldigheid en kennis van zaken zijn cruciaal bij de realisatie van dit soort projecten.”

VodafoneZiggo beschikt over ruim 600 ‘sites’, becijfert buildmanager Tim Schipper. Het betreft veel kleine netwerklocaties, maar ook 60 grotere datacenters ter grootte van minimaal een tennisbaan. Twee van die datacenters vormen de knooppunten van het uitgebreide VodafoneZiggo netwerk. In één daarvan werd tussen september vorig jaar en maart dit jaar in recordtempo een nieuwe datazaal opgeleverd, onder strakke regie van Unica.

Design & build zonder gedonder
“Het datacenter biedt ruimte aan vijf datazalen. Twee daarvan waren al gevuld, de rest was nog leeg. Het casco van het gebouw staat er dus al, maar alle voorzieningen moeten in zo’n nieuwe zaal nog worden geplaatst. Doordat de benodigde capaciteit elk jaar fors groeit, was er behoefte aan uitbreiding”, vertelt Koen van Staalduinen, Senior Project Manager bij VodafoneZiggo. Dat is volgens Tim nog zacht uitgedrukt. “Er zat echt druk op de ketel, de datazaal was hard nodig”, weet hij. Met het oog op de snelle doorlooptijd die werd gevraagd, adviseerde Unica om de design- en  constructiefase te combineren.

Aan dat idee moest VodafoneZiggo volgens Koen even wennen. “Het is gebruikelijk om die twee fases uit elkaar te halen en na de designfase een nieuw bestek uit te brengen voor de bouw. Dan ligt er immers een heel duidelijk pakket waar scherp en gericht op uitgevraagd kan worden. Onze inkooporganisatie hecht daar uiteraard veel waarde aan.”

Gezien de tijdsdruk werd toch besloten om de twee fases te combineren. “Het was eigenlijk de eerste keer dat we dat op deze schaal deden. De aanpak was nieuw voor VodafoneZiggo voor een opdracht van deze omvang, dus we moesten het intern goed verkopen”, zegt Tim. Dat de uitvoering een succes werd, was in hoge mate te danken aan Unica zelf. “We hebben een prijs en doorlooptijd afgesproken en daar heeft Unica zich keurig aan gehouden. We hebben nooit gedonder gehad over geld of vertraging; dat helpt natuurlijk enorm om ook de interne organisatie tevreden te houden”, weet Koen.

Extra eisen
Het resultaat van de oplevering was bovendien uitstekend. “De bouwkundig specialist stond na tien minuten alweer buiten. Er was niets op aan te merken”, vertelt Tim. Het helpt natuurlijk dat Unica al vaker werkzaamheden voor VodafoneZiggo had verricht. “Ze weten wat onze engineers verwachten. Door hen tussentijds te betrekken konden kleine punten tussendoor al verholpen worden”, vult Koen aan.

Zes maanden na het tekenen van de opdracht werd de nieuwe datavloer opgeleverd door Unica. Zo’n doorlooptijd lijkt misschien niet zo ambitieus, maar Koen weet wel beter: “Denk alleen al aan de beschikbaarheid van materiaal en apparatuur. Een datacenter bestaat uit zoveel hoogwaardige technologie dat heeft niet iedereen zomaar op de plank liggen.” Bovendien bleef de rest van het datacenter gewoon operationeel. “Een operationeel datacenter heeft extra eisen. Er mag geen stof in het datacenter komen, de locatie moet goed bereikbaar blijven en er mag geen overlast zijn”, schetst Koen.

Sloopwerk en glasvezelkabels
Tim diept een voorbeeld op waarbij zulke extra eisen centraal stonden: “Binnen het project moest ook een aangrenzende ruimte worden aangepast ter voorbereiding op de mogelijke plaatsing van extra noodstroomvoorzieningen. Daarvoor moest een betonnen muur worden afgebroken. Maar je kunt in een operationeel datacenter niet zomaar even een wandje doorbreken! Er loopt door die ruimte namelijk wel een kabelgoot met glasvezelverbindingen die cruciaal zijn voor de continuïteit van het datacenter. Als er een stuk beton in die kabelgoot valt, hebben we een mega-probleem.”

Zorgvuldigheid en kennis van zaken zijn volgens Koen dan ook cruciaal voor succesvolle realisatie van dergelijke projecten. “Werkzaamheden in datacenters zijn enorm complex, zeker op een operationele site. Het is dan ook nodig dat een bedrijf gespecialiseerd is in het bouwen van datacenters en dat de medewerkers het belang van een zorgvuldige, schone uitvoering begrijpen.”

Groei
Met de nieuwe datazaal kan VodafoneZiggo weer even vooruit, al is moeilijk te zeggen hoe lang het duurt voordat ook deze datazaal weer vol zit. “De groei van ons netwerk is nauwelijks te voorspellen. Er staat daarom ook bijna altijd druk op de ketel, het moet allemaal snel. Als we voor de deur staan, moet het dus wel binnen een halfjaar geregeld worden. Wij willen daarom met partijen samenwerken die dat kunnen realiseren.”


Dit artikel werd gepubliceerd in ons relatiemagazine CommUNICAtie (zomer 2018).