Unica en Microsoft zijn strategische partners. Dat betekent onder meer dat we samen nadenken over hoe kunstmatige intelligentie (AI) onze business kan ondersteunen en versterken. Thijs Kappert, partnermanager Microsoft bij Unica ICT Solutions, denkt dat AI enorm veel gaat veranderen.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee! Thijs ziet het niet snel gebeuren dat Unica-collega’s hun baan kwijtraken door de komst van artificial intelligence (AI). “Het programma met kunstmatige intelligentie dat we nu samen met Microsoft aan het testen zijn, heet Copilot. Die naam zegt precies wat het is: een copiloot of assistent die naast je zit en jouw werk gemakkelijker maakt. Ons werk zal dus veranderen, maar kunstmatige intelligentie kan mensen nooit volledig vervangen.”
Win-win
Sinds 1 januari houdt Thijs zich binnen Unica ICT Solutions als partnermanager Microsoft fulltime bezig met het verder uitbouwen van het partnerschap tussen Unica en Microsoft. “We werken al heel lang samen en willen de relatie nu naar een hoger niveau brengen”, vertelt Thijs. “Op allerlei vlakken zoeken we elkaar op. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van evenementen, sales en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Wij leggen uit waar we bij Unica tegenaan lopen en waar we behoefte aan hebben. Microsoft denkt met ons mee en kijkt hoe ze onze uitdagingen met behulp van Copilot kunnen invullen. Zo hoeven we bij Unica niet overal zelf een oplossing voor te bedenken en kan Microsoft zijn product gerichter ontwikkelen en verkopen. Een ouderwetse win-winsituatie dus.”
Amerikaans
Thijs is erg te spreken over de samenwerking met de Amerikaanse technologiepartner. “Amerikaanse organisaties hebben nogal eens de reputatie formeel en commercieel te zijn, maar het informele en meedenkende karakter van de mensen bij Microsoft heeft me aangenaam verrast”, zegt hij. “Ik denk dat zij Unica heel interessant vinden, en dat zijn we natuurlijk ook. We hebben een unieke propositie met veel verschillende disciplines én veel ICT onder één dak. Wij kunnen dus veel van hen leren, maar zij ook van ons.”
Werkgroep
Dat Unica ICT Solutions het voortouw neemt als het gaat om AI is volgens Thijs logisch. “Wij zijn de ICT-specialist binnen de Unica Groep. Op dit gebied lopen wij voorop en kunnen we het pad effenen voor de rest van de groep. Voor het testen van Microsoft Copilot hebben we eerst binnen onze eigen organisatie een werkgroep samengesteld. Deze bestaat uit collega’s van verschillende afdelingen, zoals sales, marketing en consulting. We hebben hen gevraagd waar zij in hun werk tegenaan lopen. Vanaf september gaan we hetzelfde doen met een grotere werkgroep, bestaande uit Unica-medewerkers vanuit de hele groep. Tegelijk wordt op clusterniveau meegedacht over een brede Unica-visie op AI. Met deze aanpak proberen we de mogelijkheden van AI te verkennen, Copilot stapsgewijs te implementeren en steeds meer collega’s mee te nemen in deze ontwikkeling.”
Kruispunt
Thijs denkt dat Microsoft Copilot op termijn interessante mogelijkheden biedt voor veel Unica-collega’s. “Momenteel heeft Copilot vooral leuke en handige toepassingen voor Office-programma’s, zoals Outlook, Word en Excel. Je kunt Copilot bijvoorbeeld vragen om een vergadering uit te schrijven of een samenvatting te maken van een reeks mailtjes. Maar we staan op een kruispunt: dit is pas het begin. In de toekomst zie ik bijvoorbeeld mogelijkheden op het gebied van data-analyse en security. Maar denk ook aan gebouwbeheer en het snel en efficiënt oplossen van storingsmeldingen. AI kan een installatie straks waarschijnlijk direct uitschakelen als er iets mis is. Ook kan het programma suggesties doen voor hoe het probleem kan worden opgelost. De monteur besluit dan nog steeds zelf wat er gedaan moet worden, maar heeft wel een assistent bij zich die met hem of haar meedenkt.”
Tijdwinst
AI op de werkvloer staat dus pas in de kinderschoenen. Toch heeft Microsoft al uitgerekend wat de toepassing van AI, en in het bijzonder Copilot, bedrijven uiteindelijk kan opleveren. Thijs: “70% van de huidige gebruikers zegt efficiënter te werken. Zij besparen gemiddeld 1,2 uur per week. Met bijna 4.000 medewerkers zou dit voor Unica zo’n 4.800 uur tijdwinst per week betekenen! Dat is natuurlijk enorm fijn in een tijd waarin technisch personeel schaars is. Zeker als Copilot veel meer technische toepassingen krijgt. Dit is dus goed nieuws voor Unica, maar ook voor onze klanten. Want zij profiteren natuurlijk ook van onze samenwerking met Microsoft. Alle kennis en ervaring die we nu met AI opdoen binnen onze eigen organisatie kunnen we straks ook bij onze klanten toepassen.”