Unica is actief in een snel veranderende technische omgeving. Dat heeft effect op de medewerkers. Zij hebben te maken met nieuwe technologie, complexere projecten en hogere verwachtingen van opdrachtgevers. Sanneke Sarels van Rijn, HR-directeur van Unica, hield dit voorjaar een rondetafelgesprek met vier Unica-medewerkers over hoe technologie hun dagelijkse werkzaamheden beïnvloedt. Aan de hand van zes thema’s geven zij hun perspectief op de impact van de snelle technologische veranderingen. In deel 3: kennis en vaardigheden.
Esther, wat kunnen we van jonge mensen zoals jij leren om gemakkelijk in die nieuwe wereld mee te kunnen?
Esther: “Ik denk dat we meer moeten kijken naar wat we samen teweeg kunnen brengen en hoe we elkaar kunnen versterken in wat we al weten. Het gaat erom dat je de juiste mensen bij elkaar zet en gebruik maakt van wat er al is. Nu zie je dat er nog erg disciplinegericht wordt gewerkt, terwijl ik denk dat het goed is om op een andere manier teams samen te brengen.”
Floris: “Ik merk dat ik op school eerder met nieuwe dingen te maken krijg dan veel collega’s die al een tijdje meelopen. Bijvoorbeeld domotica, het aansluiten via een tablet. We hebben laatst bij een klant een systeem aangebracht, ook via een netwerk. Dat was een patiënten-volgsysteem, waarmee de klant overal kon zien waar zijn patiënten waren. We moesten ook aangeven waar alle netwerkkabels precies zaten en het lagersysteem ophangen voor het bedrijf dat het ging inprogrammeren. Ik merkte dat mijn collega’s daar niet zozeer minder goed in zijn, maar dat ze wel iets achterlopen in het snel oppikken van de nieuwe technologie. Onbewust leer ik dit soort dingen, logisch denken, op school. Mijn collega’s hebben school al minstens een paar jaar achter zich gelaten en zijn op hun eigen manier bezig.”
Vincent: “Nieuwe dingen oppikken is echt wel een leeftijdsdingetje, volgens mij. Als ik zie hoe mijn zoontje van vijf met een tablet omgaat, dan denk ik, hoe snapt hij dat al? Hij weet niet beter dan dat hij zo met dit soort technieken moet omgaan.”
Esther: “Mensen van onze generatie lopen daarop zelfs alweer achter.”
Floris: “Kinderen kijken anders en pikken het heel snel op.”
Vincent: “In speelgoed zit ook al programmeren. Je hebt Lego waarmee kinderen van vijf, zes jaar al hele programmaatjes schrijven, compleet met een orderpickertje en zo. Dat is echt bizar.”
Hoe kunnen wij die kennis-gap en vaardigheden-gap bijbenen?
Vincent: “Ik denk dat wij dat niet meer kunnen inhalen. Kinderen groeien ermee op en weten niet beter dan dat ze de verlichting en verwarming met een tablet kunnen bedienen. Ze doen het licht al niet eens meer achter zich uit, omdat ze weten dat dat automatische gebeurt als wij het huis verlaten. Op plekken waar dat niet zo werkt, staat dus de hele dag het licht aan…”
Een deel van onze klanten ís de jongere generatie. Hoe zorg je ervoor dat je bijblijft om ook de jonge klant, die dit soort ICT-gedreven oplossingen verwacht, te kunnen bedienen?
Vincent: “Ik denk dat je daarvoor wel de schoolbanken in moet om die kennis bij te spijkeren. Denk aan programmeren.”
Ralph Postma (50) werkt sinds 1992 in de technische dienstverlening, eerst bij twee adviesbureaus en sinds zes jaar bij Unica Building Projects. Als lead-engineer werkt hij aan het ontwerp van nieuwbouw- en renovatieprojecten, zoals momenteel het Amphia ziekenhuis in Breda.
Esther van der Maten (25) is trainee binnen Unica en voert sinds begin 2019 opdrachten uit voor Unica Fire Safety. Ze studeerde Logistiek en Technische Vervoerskunde en deed vervolgens de Master Supply Chain Management.
Vincent de Bruin (33) werkt sinds twee jaar als consultant, EPA-adviseur en technisch specialist bij Unica Energy Solutions. Vincent behoort in zijn familie tot de derde generatie die werkzaam is in de verwarmingstechniek.
Floris Junte (22) is leerling-monteur elektricien bij Unica Building Services in Zwolle. Hij werkt drie jaar bij Unica naast zijn opleiding ‘eerste monteur elektricien’. Floris wil bij Unica graag een vervolgopleiding volgen en twijfelt nog tussen de richtingen data en koeltechniek.