Unica, een van de grootste technisch dienstverleners van ons land, neemt IT-detacheerder Working Spirit uit Deventer over. Working Spirit is sinds de oprichting in 2003 uitgegroeid tot een belangrijke speler in de landelijke markt van ICT-detachering en beschikt over ruim 150 IT-specialisten. Het bedrijf wordt onderdeel van het cluster Unica ICT Solutions, een snelgroeiende allround ICT-dienstverlener met 250 werknemers. De expertise en capaciteit van Working Spirit zorgen voor een forse uitbreiding van de kennis binnen dit cluster en detachering van IT-specialisten kan als nieuwe dienstverlening aan klanten worden aangeboden.
Opleiden en detacheren
Working Spirit detacheert ICT-specialisten op het gebied van Software Development (.NET & Java), IT Infrastructuur en Data & Analytics en vult daarmee de behoefte van organisaties in die op zoek zijn naar extra IT-kennis of tijdelijk meer IT-capaciteit. Het bedrijf uit Deventer detacheert zowel eigen medewerkers als freelancers en telt 75 vaste medewerkers en een gemiddelde flexibele schil van 75 ZZP’ers die in opdracht van Working Spirit actief zijn. Naast detachering leidt Working Spirit vanuit zijn eigen Academy ook IT-medewerkers op voor zijn klanten. Juist in een krappe arbeidsmarkt biedt dit klanten meer mogelijkheden om aan gekwalificeerd ICT-personeel te komen.
Versterking voor Unica ICT Solutions en Unica Groep
De expertise en detacheringsdiensten van Working Spirit zorgen voor een verdieping en uitbreiding van de ICT-activiteiten die Unica ICT Solutions levert. Alle dienstverlening rond de levering en implementatie van ICT-omgevingen van klanten werd tot dusverre alleen in projectvorm uitgevoerd, ondersteund met beheer en onderhoud vanuit een professionele managed services organisatie. Met de overname van Working Spirit kan Unica ICT Solutions zijn diensten nu ook in detacheringsvorm aanbieden. De succesvolle eigen Academy van Working Spirit voorziet daarnaast in een bewezen aanpak om personeelstekorten in de ICT te beperken. Die aanpak kan ook worden ingezet om ICT-talent op te leiden voor de andere disciplines uit het Unica netwerk van bedrijven. Unica ziet in de hele breedte van de technische dienstverlening een toenemende behoefte bij zijn klanten om projecten integraal uit te voeren, waarbij digitalisering steeds belangrijker wordt.
John Quist, CEO van Unica, licht toe: “ICT is al geruime tijd een prominent onderdeel van onze dienstverlening. Met Unica ICT Solutions hebben we daarin al meer dan een decennium een gerenommeerde specialist in ons bedrijvennetwerk, maar ook in onze traditionele domeinen zijn we een van de koplopers in het ondersteunen van ICT-gestuurde processen, zoals op het gebied van smart building toepassingen om gebouwen duurzamer, comfortabeler, veiliger en efficiënter te maken. Bijna al onze dienstverlening is niet meer los te zien van hightech ICT-oplossingen. De acquisitie van Working Spirit versterkt niet alleen Unica ICT Solutions, maar stelt ons ook beter in staat om schaars ICT-talent voor onze hele organisatie aan te trekken en zich daarna optimaal te laten ontwikkelen.”
Ambitie
Working Spirit verwacht als onderdeel van Unica gemakkelijker een breder klantsegment te bedienen, zonder het onderscheidende informele karakter van de organisatie te verliezen. De persoonlijke aandacht voor zijn medewerkers en de reputatie zijn belangrijke succesfactoren voor Working Spirit, dat om die redenen ook onder eigen naam blijft opereren. Working Spirit bedient al diverse grote ondernemingen zoals ABN AMRO, ASML, ING Bank en Thales en wil die portefeuille als onderdeel van Unica verder uitbreiden. Het management, bestaande uit Richard Oosterhuis (algemeen directeur), Jurgen Spoor (commercieel directeur) en Frans Scheuneman (marketing manager), blijft verbonden aan Working Spirit en behoudt de dagelijkse leiding van het bedrijf.
Richard Oosterhuis, algemeen directeur van Working Spirit, voegt toe: “Als onderdeel van Unica kunnen wij beter de gewenste groeistrategie realiseren. Er is toegang tot een breder klantportfolio en meer kennis en tegelijkertijd kunnen wij onze eigen identiteit en cultuur behouden. Doordat Unica ICT Solutions en Working Spirit complementaire dienstverlening aanbieden, kunnen we onze klanten allebei breder bedienen.”